Вчитель-логопед
І так, для того, щоб забезпечити розвиток мовлення дитини, батьки повинні насамперед точно знати рівень розвитку дитини в цілому, і мовлення зокрема. Для цього потрібно визначити:
- чи вміє дитина узагальнювати предметний ряд і виділяти в ньому зайвий предмет;
- чи засвоїла дитина граматичний лад мови (узгодження слів за відмінками, числівника з іменником, використання прийменників, утворення множини від однини, використання зменшувально-пестливих суфіксів);
- стан фонематичного слуху (чи розрізняє дитина звуки, схожі за артикуляцією, але різні за звучанням, наприклад: т – д, с – з, п – б);
- рівень розвитку фразового та зв’язного мовлення;
- вміння виділяти і називати частини предмета, частини тіла живої істоти;
- рівень розвитку психічних процесів: мислення, уяви, уваги.
Звичайно ж, дорослий ставить ці питання собі, щоб їх з’ясувати. З дитиною ж він грає, підібравши необхідний матеріал для кожного з цих завдань.
Організовуючи обстеження мовлення дитини, батьки повинні дотримуватися певних правил:
- Проводити його слід за один раз, від початку і до кінця.
- Неодмінна умова – проводити обстеження тільки зі здоровою дитиною, і ні в якому разі не робити цього, якщо дитина недавно хворіла або у неї поганий настрій.
- Якщо дитя відмовляється продовжувати заняття або у нього гасне інтерес, обстеження варто припинити. Подальше обстеження потрібно буде почати з того розділу, питання, на якому зупинилися минулого разу.
Готуючись до заняття, батьки повинні потурбуватися про створення необхідних умов:
- Приміщення необхідно провітрити, в будинку має бути абсолютна тиша, а атмосфера – спокійна, доброзичлива.
- Для того, щоб налаштувати дитину на заняття, дорослий повинен завчасно завершити свої справи, щоб підготувати все необхідне для обстеження, допомогти синові або дочці спокійно завершити розпочату гру.
- Для того, щоб зосередити увагу дитини на занятті, потрібно також потурбуватися, щоб ні телебачення, ні телефонні дзвінки не перешкодили проведенню обстеження.